Mitt bidrag till Årets Kock 2013: gick tyvärr inte vidare

Bakad fänkål smaksatt med citron och friterad dill, kolja tillagad i kärnmjölk och kryddad med fänkålspollen samt skummad smörsås serveras med reduktion av algbuljong och fermenterad vitlök

Bakad fänkål smaksatt med citron och friterad dill, kolja tillagad i kärnmjölk och kryddad med fänkålspollen samt skummad smörsås serveras med reduktion av algbuljong och fermenterad vitlök

“Hej Magnus,

Jag förstår, dock kan jag inte säga exakt vilken/-a poäng du fått på ditt recept. Så långt kan jag säga iaf att du placerade dig på den övre halvan totalt sett, så det är mycket bra jobbat. Vi hoppas få se dig i semifinal nästa år.
Stort lycka till framöver!”

För att ni ska förstå smakerna bättre kopierar jag in övriga ingredienser nedan, som inte syns i rättens namn.

  • Friterad dill är blandat med ärtskott.
  • Smörsås: Ägg (för att stabilisera såsen, tillagade sous vide 70 grader 30 minuter), spetskål (råsaftad), blekselleri (råsaftad och centrifugerad), grädde av svensk getmjölk och konfiterad vitlök.
  • Reduktion: Soja och smör från konfiterad vitlök.
  • Garnityr: Fänkål och bleksellerirot doppade i ättika.

Leave a comment